Austin A60 Cambridge

Austin fra 4. april 1962


Austin Cambridge - forgængeren til Austin 1800.


 
1. registrering d. 4. april 1962. Bilen har været ejet af kiropraktor Otto Berg - Odense. Det er en en-ejers, da han har ejen den fra ny. Da den blev afmeldt i 2008 havde han lovet den til en af hans venners søn, som så fik lov til at købe den. Han hedder Jesper Holden og har et lille værksted i Rødding, men da han er mest indenfor reparation og bygning af Porsche biler, kunne museet erhverve bilen i maj 2012.
 
Austin'en havde registreringsnr. MA 25.436. Det fremgår af registreringsattesten af den blev leveret med varmeapperat som ekstraudstyr.


Ankommet til Samsø d.25.5.2012. Kølergrillen er meget speciel, da den er anderledes end den kendte Cambridge-grill.

Se folderen længere nede på siden...



En opdateret Cambridge model, nu kaldet A60, kom i 1961. Det var en ny 1,6 liters version af B-serie motor, som først var blevet brugt i MGA. Den havde modificeret styling inkluderet sidekrom striber - Nogle modeller med kontrastfarve fyldninger - og reducerede finner på de bageste vinger. Den stil fortsatte med at blive kendt som "Farina". Den havde et chassis, hvor der var lidt længere akselafstand og den var bredere i sporet end A55. Dette betød at der var plads til tre personer på bagsædet. Krængningsstabilisatorer blev også føjet til, både foran og på baghjulsophængene.

En diesel version blev også introduceret i 1961 kun for eksport og var først til rådighed i England fra 1962. Tidlige manuelle modeller havde mulighed for ratgear. En Borg Warner tre-trins Type 35 automatisk gearkasse var en mulighed, og de første britiske modeller var forsynet med denne type med vælgeren på ratstammen.

A60 Cambridge solgte godt, med over 275.000 produceret, da produktionen sluttede i 1969. Dens efterfølger Austin 1800 fra 1964, betød ikke nedgang i salget af A60, så Cambridge produktionen fortsate indtil 1969 på Morris fabrikken i Cowley, da Austin Maxi overtog produktionsfaciliteterne og Morris Oxford udgaven fortsatte i produktion indtil 1971, da Morris Marina blev lanceret.

Austin A60 blev også samlet i Irland ved Brittain Smith i Portobello, Dublin. Den kunne genkendes ved at der blev brugt Morris Oxford Serie VI baglygter. Den sidste af disse blev produceret i 1970, og nogle blev registreret i 1971. Den irske A60 Cambridge blev solidt erstattet af Austin Maxi hatchback i april 1969, mens Oxford fortsatte indtil begyndelsen af ??1971, da det blev erstattet af Morris Marina.

Bilen var populær hos det britiske taxavæsen, men popularitetet hos Hong Kong taxi var endnu mere imponerende. I 1967 tegnede taxaversionerne af Austin A60 sig for næsten 17% af bilsalget, og hjalp BMC til en samlet markedsandel på 28% i Hong Kong i 1967. De også brugt en del til taxakørsel i Danmark.

Austin A60 har en tophastighed på 80,4 mph (129.4 km / t) og kan accelerere fra 0 til 60 mph (97 km / t) på 19,8 sekunder. Ved touring-kørsel havde den et brændstofforbrug på 25,1 miles pr Imperial gallon (11,3 L/100 km 20,9 mpg-USA).
Den automatiske var en anelse langsommere, med en tophastighed på 77,9 mph (125,4 km / t) og acceleration fra 0 til 60 mph (97 km / t) på 24,9 sekunder. Ved touring-kørsel havde den et brændstofforbrug på 28,9 miles pr Imperial gallon (9,77 L/100 km 24,1 mpg-USA).



Data:

Austin A60 1961-1969: 276.534 eksemplarer.
Motor: 1622 ccm - 61 HK - Tophastighed 129 km/t
0-100 km/t: 19.8 sec - 9 km/liter
Vægt: 1075 kg

Austin of England


 

© Samsø Austin Museum 2012