Austin A110 Westminster MKII

Super de Luxe Automatic

En rigtig sjælden Austin A110 Westminster fra 60'erne

Reddet fra skrotning i sidste øjeblik...

Det er en 3-liters 6 cylinders C-serie motor der ligger i - ligesom i Austin Healey 3000 og Wolseley 6/110.

Er kommet til Samsø d. 1. juni 2008.

Der er ingen papirer på bilen, men den er ca. fra 1964-66. Bilen stod på et ophug hos Steen Jakobsen i Gettrup ved Hobro og han ringede og tilbød museet bilen, ellers ville den blive skrottet som gammelt jern. Steen Jakobsen kender ikke til bilens historie, men han fik den fra et auto-ophug for et par år siden, og den har været opbevaret indendørs indtil for et halvt års tid siden, hvor den så har stået udendørs, indtil den kom til Samsø. Bilen var egentlig solgt til en dansker bosiddende i Sverige, men han kørte galt på vej til Danmark da han skulle hente den.

Efterfølgeren til Austin A70 Hereford var Austin A90 Westminster i 1954, derefter kom et nyt design Austin A95/Austin A105 Westminster i 1956-1959 og efter dem kom Austin A99 Westminster i perioden 1959-1961. Så kom Austin A110 Westminster MKI i 1961 for senere at blive efterfulgt af Austin A110 Westminster MKII i 1964 som til forskel fra MKI'eren fik 13" dæk og et meget fint træ instrumentbræt. Wolseley producerede en 6/110 version med samme bagende, men anderledes front, og der var også en Vanden Plas Princess Mark II udgave med C-Serie motoren. Chassis'et gik igen ved Vanden Plas Princess 4 Litre R udgaven, som havde Rolls Royce motor og samme chassis formede delvist en prototype hos Bentley-fabrikken.

Westminster-serien blev udfaset i 1968 og blev erstattet af Austin 3-Liter.


Austin of England data:

Austin A110 Westminster MKII 1964-1968: 26.105 eksemplarer.

Motor: 2912 ccm - 120 HK (89 kW) - Tophastighed 164 km/t

0-100 km/t: 13.3 sec - 6.7 km/liter

Vægt - 1574 kg - 3470 lb


3-liter - 6 cylindere - C-serie motor

120 HK med skivebremser og automatgear

© Samsø Austin Museum 2008