Austin A110 Westminster MKII
Super de Luxe Automatic
En rigtig sjælden Austin A110
Westminster fra 60'erne
Reddet fra skrotning i sidste øjeblik...
Det er en 3-liters 6 cylinders C-serie
motor der ligger i - ligesom i Austin Healey 3000 og Wolseley
6/110.
Er kommet til Samsø d. 1. juni
2008.
Der er ingen papirer på bilen,
men den er ca. fra 1964-66. Bilen stod på et ophug hos Steen
Jakobsen i Gettrup ved Hobro og han ringede og tilbød museet
bilen, ellers ville den blive skrottet som gammelt jern.
Steen Jakobsen kender ikke til bilens historie,
men han fik den fra et auto-ophug for et par år siden, og
den har været opbevaret indendørs indtil for et halvt
års tid siden, hvor den så har stået udendørs,
indtil den kom til Samsø. Bilen var egentlig solgt til
en dansker bosiddende i Sverige, men han kørte galt på
vej til Danmark da han skulle hente den.
Efterfølgeren til Austin A70
Hereford var Austin A90 Westminster i 1954, derefter kom et nyt
design Austin A95/Austin A105 Westminster i 1956-1959 og efter
dem kom Austin A99 Westminster i perioden 1959-1961. Så
kom Austin A110 Westminster MKI i 1961 for senere at blive efterfulgt
af Austin A110 Westminster MKII i 1964 som til forskel fra MKI'eren
fik 13" dæk og et meget fint træ instrumentbræt.
Wolseley producerede en 6/110 version med samme bagende, men anderledes
front, og der var også en Vanden Plas Princess Mark II udgave
med C-Serie motoren. Chassis'et gik igen ved Vanden Plas Princess
4 Litre R udgaven, som havde Rolls Royce motor og samme chassis
formede delvist en prototype hos Bentley-fabrikken.
Westminster-serien blev udfaset i 1968
og blev erstattet af Austin 3-Liter.
Austin of England data:
Austin A110 Westminster MKII 1964-1968:
26.105 eksemplarer.
Motor: 2912 ccm - 120 HK (89
kW) - Tophastighed 164 km/t
0-100 km/t: 13.3 sec - 6.7 km/liter
Vægt - 1574 kg - 3470 lb
3-liter - 6 cylindere - C-serie motor
120 HK med skivebremser og automatgear
© Samsø Austin Museum 2008