Austin A55 Cambridge MK1

En rigtig flot duo-tone Austin A55 Cambridge fra 6. februar 1958


Det er en Austin A55 Cambridge MK1 der blev introduceret i 1957 som efterfølger til den lidt mindre Austin A50 Cambridge.

Austin A55 Cambridge MK1 fra Sverige

Blev hentet d. 14. januar i Lidköping, under orkanen i Sverige. På vejen hjem måtte jeg vende om lige syd for Lidköping, pga. et væltet kæmpetræ, og finde en anden vej hjem til Samsø.

Jeg mødte vel 25 væltede træer på vejen til Helsingborg og det var hårdt at køre de 350 km. ned gennem Sverige med vindstyrker på op til 38-45 m/s.

Det var værst ved Halmstad, hvor vinden havde frit løb fra havet og ind over land, men både bil og trailer klarede det uden problemer.

Jeg undgik heldigvis at blive ramt af væltende træer, men 3 blev dræbt og 240.000 svenskere var uden el i flere døgn.

Herover Cambridge'n på vej ud af garagen inden turen til Samsø og den nu tidligere ejer Olle Larsson, lige efter at jeg havde stukket ham en kasse Tuborg...
Fra Helsingør-Helsingborg færgen

Kluden er der pga. at Cambridge'n ikke har nogen lukkemekanisme til kølerhjelmen.

Sikkert hjemme i Langemark, Samsø....

Austin A55 Cambridge MK1 fra d. 6. februar 1958.

Indregistreret 1. gang i Södertalje.Ejet af forskellige ejere frem til 2000 hvor bilen blev erhvervet af Lidköpings brandchef som fik et hold på den Tekniske Skole til at renovere bilen. Karossen er meget fint renoveret og motoren er også gennemgået samt nyt ledningsnet. Der er en del mangler der skal udbedres såsom udstødning, bonnet lock, batteri, kromlister, luftfilteret mangler (haves på lager) og nøglerne til bilen mangler, men de er bestilt i USA til US $10.


Austin of England data:

Austin A55 Cambridge Mk I 1957-1959 : 154.000 eksemplarer

Motor: 1489 ccm - 51 HK (38 kW) - Tophastighed 120 km/t

0-100 km/t: 31.8 sec - 14.5 km/liter

In 1957, the A55 Cambridge was introduced to replace the A50 model. It used the same 1.5 L B-Series engine as its predecessor, though 51 hp (38 kW) was now available. The Cambridge had been restyled somewhat and now had a larger boot. Just over 150,000 were produced when it was replaced by a new Pinin Farina -designed A55 Cambridge for 1959. Van and pick-up versions were also made until 1971 remaining based on the pre Farina bodies.


As for Austin A50 Cambridge except for:

Produced: Longbridge, 1957-59. 369,616 A55 Cambridges of Mk I and Farina Mk II types built.

Engine and transmission: 51bhp at 4,250rpm; 81lb ft at 2,000rpm. Optional centre-floor gear-change from spring 1958.

Dimensions: Length 13ft 10.9in; unladen weight (approx) 2,325lb.

Distinguishing features from previous model: Lengthened tail and new rear style, wraparound window, Manumatic transmission option.

Typical performance: Maximum speed 75mph; 0-60mph 31.8sec; standing 1/4-mile 23.3sec; overall fuel consumption 34mpg.

Launch Price: £678

Derivatives: None.

Fate: Discontinued in 1959 in favour of all-new Farina A55 Cambridge model.

 

© Samsø Austin Museum 2007