EA (nem adgang) van blev indført for at erstatte LD-serien, og da den blev lanceret efter Leyland magtovertagelse i 1968, blev der med BLMC's branding politik dikteret, at den fik BMC badge. Med en nyttelast på 1 tons, kunne der bestilles med standard eller langt karrosseri (begge bygget på den samme akselafstand), og det gav en kapacitet på henholdsvis 274 cu ft og 322 cu ft .
I 1970 EA blev den rebranded som en Leyland lastbil, og modellerne blev også revideret. En ny, lang akselafstand version blev indført, hvilket betyder, at EA nu tilbudt en betydeligt større kapacitet end sin forgænger - LD - havde gjort, nu med en kapacitet til rådighed på 322 cu ft (kort akselafstand) eller 390 cu ft (lang akselafstand) . Dette blev ledsaget af en generel stigning i lasten af kg., som nu strakte sig fra 1 til 2 tons. Den kunne også bestilles i chassis-førerhus udgaven.
Leyland har aldrig lagt skjul på EA's praktiske karakter, det skiftevis som "en kasse på hjul" eller som "almindeligt, praktisk og fyldt med kraft", som i øvrigt blev leveret med en 2.5-liters OHV benzin (70bhp) og diesel (58bhp) motorer. Desværre var meget af den goodwill, der var blevet optjent af LD forduftet, da EA blev ramt af dårlig byggekvalitet og pålideligheds-spørgsmål. Den var dog et velkendt syn på de britiske veje gennem af 1970'erne, og fik da også opnået nogle gode salgssucces'er i det kontinentale Europa. Den blev til sidst erstattet i 1984 af de større udgaver af Sherpa.