Austin EA420 (Easy Access)

Austin EA420 lastvogn fra 1970.

Den er med type 25U BMC 2520 ccm benzinmotor .

Som 1 ud af 3 importeret til Danmark,

er det formentligt den eneste der er tilbage i landet.

Bilen kommer fra Jerup i Nordjylland. Har kørt med kartofler fra Strandby til Frederikshavn. Bilen har kørt 14.037 km og er i nogenlunde stand. Ved ankomsten blev det oplyst at toppakningen var gået, men det viste sig at det var tre udstødningsventiler der sad fast. Motoren går nu fint og bremser og kobling virker. Alt skal rengøres og males og der er rust der skal laves. Det er meningen og lastbilen skal synes og godkendes til passagerertransport da lastbilen har opnået veteranstatus (35 år).

Lastbilen er næsten komplet, der mangler en møtrik til ventildækslet og kølerpropellen er beskadiget.

Ankommet til Samsø 26.8.2007


AUSTIN/MORRIS/BMC

EA 1968-1970
Omdøbt til Leyland EA 1970-1984

EA (nem adgang) van blev indført for at erstatte LD-serien, og da den blev lanceret efter Leyland magtovertagelse i 1968, blev der med BLMC's branding politik dikteret, at den fik BMC badge. Med en nyttelast på 1 tons, kunne der bestilles med standard eller langt karrosseri (begge bygget på den samme akselafstand), og det gav en kapacitet på henholdsvis 274 cu ft og 322 cu ft .

I 1970 EA blev den rebranded som en Leyland lastbil, og modellerne blev også revideret. En ny, lang akselafstand version blev indført, hvilket betyder, at EA nu tilbudt en betydeligt større kapacitet end sin forgænger - LD - havde gjort, nu med en kapacitet til rådighed på 322 cu ft (kort akselafstand) eller 390 cu ft (lang akselafstand) . Dette blev ledsaget af en generel stigning i lasten af kg., som nu strakte sig fra 1 til 2 tons. Den kunne også bestilles i chassis-førerhus udgaven.

Leyland har aldrig lagt skjul på EA's praktiske karakter, det skiftevis som "en kasse på hjul" eller som "almindeligt, praktisk og fyldt med kraft", som i øvrigt blev leveret med en 2.5-liters OHV benzin (70bhp) og diesel (58bhp) motorer. Desværre var meget af den goodwill, der var blevet optjent af LD forduftet, da EA blev ramt af dårlig byggekvalitet og pålideligheds-spørgsmål. Den var dog et velkendt syn på de britiske veje gennem af 1970'erne, og fik da også opnået nogle gode salgssucces'er i det kontinentale Europa. Den blev til sidst erstattet i 1984 af de større udgaver af Sherpa.




Austin EA420 1968-1984: ? eksemplarer.

Motor: 2520 ccm - 69 HK - Tophastighed 125 km/t

0-100 km/t: 60 sec - 6 km/liter

Chassis bygget på ramme.


Austin of England

© Samsø Austin Museum 2008