Austin Commercial J4 var en 10 cwt (0,5 ton) forward control vare- og lad-bil (førerhuset ovenpå motoren), lanceret af Austin Commercial datterselskab af British Motor Corporation (BMC) i 1960 og produceret med to facelifts indtil 1974, fås med den velkendte B-serien benzinmotor i 1622cc og også, mod merpris, med en 1498 cc diesel motor. Bremsekraften kom fra de 4 tromlebremser hele vejen rundt: der var ingen bremseforstærker. Affjedringen var den samme som på den tids Austin Cambridge. Foran uafhængig affjedring indarbejdet spiralfjedre og hydrauliske "arme" som støddæmpere medens den bageste affjedring blev opnået ved semi-elliptiske bladfjedre.
I 1960'erne lette varevogne blev ofte navngivet ved deres bæreevne, og bilen på det tidspunkt, blev ofte kaldt simpelthen Austin 10/12 CWT. ("CWT" var en decimal vægtenhed meget anvendt i Storbritannien på det tidspunkt og svarer til ca 50 kg - disse navne betegnes derfor med en lasteevne på 500/600 kg Der var også et amerikansk CWT men det havde en anden værdi).
Bilen blev markedsført først som både Austin J4 og Morris J4. Efter dannelsen af British Leyland Motor Corporation i 1968, var BMC et datterselskab af British Motor Holdings, som var blevet opslugt, blev den betegnet som BMC J4.
I sin levetid fik den mindre forbedringer undervejs. Men selv i 1967 blev varevognene stadig leveret med synchromesh på kun de tre højeste fremadgående gear. Motoren var placeret i førerkabinen mellem de to sæder. J4 blev anset for usædvanligt støjende, selv i 1960'erne. En J4 benzindrevet baseret autocamper blev testet af britiske Autocar Magazine i 1967. Det lykkedes at opnå en maksimal hastighed på 63 mph (101 km / t) og en tid fra 0 til 50 mph (80 km /t) på 20,2 sekunder. Køretøjet som blev testet vejede 2.910 pounds (1320 kg) og det samlede benzinforbrug for testen kom ind på 22,7 mpg (12,4 L/100 km - 8 Km/l.)
Denne van blev et velkendt syn på britiske gader med indsamling og levering af post i Royal Mails bemaling. Selvom det var en ganske vellykket let varevogn, solgte det primært i kraft af gode priser til store flåder, der efter 1965 levede i skyggen af Ford Transit, ligesom flere andre britiske 60,er/70,er varebiler såsom Leyland Atlas , Commer FC og den tidligere førende, men nu aldrende Bedford CA. Faktisk var J4 utrolig kompetent som varevogn, men Austin J4 gav en temmelig dårlig køreoplevelse efter standarderne på den tid..
Austin J4 blev erstattet i 1974 af Sherpa, som stort set uændret brugte bagpartiet fra J4, og forblev i produktion i forskellige udgaver frem til 2006.
Motor
Benzin: 1.622 cc 61 hk ved 4.500 rpm Max drejningsmoment 90 /
ft på 2.100 rpm
Diesel: 1.498 cc 40 hk ved 4.000 rpm Max drejningsmoment 64 /
ft på 1.900 rpm
Mål: Længde 4.115 m Bredde 1.753 m Højde 2.057
Vægt 1320 kg