Austin J40 Roadster

Austin J40 (Junior Forty) fra 1966.

Den er rød med rugbrødsmotor - Ligger fint på vejen med 6 km/t


Austin pedalbilerne blev fremstillet i England på en specielt anlagt fabrik i Bargoed, Syd Wales. Her iværksatte man en rehabilisering af minearbejdere der havde fået stenlunger, luftvejssygdomme eller var kommet til skade i arbejdet i kulminerne. Fabrikken åbnede 5. juli 1949 og blev kaldt Austin Junior Car Factory. Det var faktisk financieret af staten og blev drevet som en non-profit virksomhed.

Produktionen startede med Pathfinder og det var planlagt at man kunne lave 250 pedalbiler om ugen, men desværre nåede man aldrig op på dette tal. Efter et år droppede man Pathfinder en og startede i 1950 istedet på at fremstille Austin J40. Bilerne var lavet af overskudsmaterialer og afskårne dele fra Austin fabrikken i Longbridge og var bygget og malet på samme måde som de rigtige Austin biler blev bygget på. Det var både pladedele, læderrester, gummi osv.

J40'eren var et veludstyret stykke legetøj af meget høj kvalitet og var formentlig den bedste pedalbil på markedet. Den havde rigtige forlygter med lys i og horn der kunne dytte, aftagelige hjul med Dunlop dæk, næsten virkeligt instrumentbræt og lædersæder. Man kunne åbne kølerhjelmen og bagagerumsklappen og pedalbilen var fuld af fine forchromede dele. Især kofangerne, hjulkapslerne, kølergrillen, håndtag og kølerhjelmsornamenteringen med det lille "Flyvende A". Kølerfiguren blev senere udeladt pga. lovgivningen der mente at folk kunne komme til skade hvis de faldt over pedalbilen..


Pathfinder Special var baseret på en Jameison OHV 750 Austin Seven racerbil fra sidst i 30'erne. J40 Roadster'en var baseret på en 1948 A40 Devon and Dorset.

-

DIMENSIONER
PATHFINDER SPECIAL-------Austin J40 ROADSTER
Længde: 1.60 m. --------------------Længde: 1.60 m.
Bredde: 68.9 cm. -----------------Bredde: 69 cm.
Højde: 67 cm.--------------------Højde: 56 cm.
Vægt: 34 kg. -------------------Vægt: 43 kg.

J40 'eren kostede 33 pund og Pathfinder en kostede 25 pund. I starten af 50,erne da pedalbilen kom frem, skulle en almindelig arbejder spare to til tre ugers fuld løn op for at købe en Austin J40.
Pedalbilen blev primært afsat på det amerikanske marked, men der blev også eksporteret en del til Danmark og Canada

Austin pedalbilerne blev brugt til mange forskellige formål bla. til færdselsundervisning og de medvirkede i mange undervisningsfilm til brug for færdselslære.

De blev også monteret på karruseller i mange omrejsende tivoli. Disse havde to rat og ingen pedaler monteret. Nogle blev også monteret på platforme med møntindkast.

Sidst, men ikke mindst, var der også pedalbiler som blev ombygget med benzinmotor, nogle af dem fik forlænget chassis'et så lidt større børn med lange ben kunne sidde i bilen.


Fabrikken var på 2.275 m2 og der var 250 ansatte Produktionen stoppede i September 1971.

Fabrikken blev senere brugt til at fremstille dele til A-serie motoren bla. det grønne topdæksel og andre små pressede stålpladedele for Rover Group.

Fabrikken lukkede 30. april 1999 efter næsten 50 års virksomhed.




SPECIELLE FEATURES:

* Justerbare pedaler
* Kun fremdrevet på højre hjul for at give differentiale-virkning
* To-positions justerbar håndbremse, virkbar på begge hjul
* Presset stålfælge med Dunlop 12-1/2 " x 2-1/4" dæk
* Austin-agtigt rat med let styring
* Presset stål chassis med lædersæder
* Look-a-like O.H.V. "motor" komplet med tændrør og kabler under kølerhjelmen
* Forchromede kofangere for og bag
* Brillant finish
* To 4.5 volt batterier på J40 roadsteren til horn og de to forlygter


Austin J40 Roadster 1949-1971: 32.098 eksemplarer.

Motor: 0 ccm - 0 HK - Tophastighed 15 km/t

0-100 km/t: ! - 5 km/1rugbrød

Selvbærende Chassis



© Samsø Austin Museum 2007