Austin J40 Roadster
Austin J40 (Junior Forty) fra 1966.
Den er rød med rugbrødsmotor
- Ligger fint på vejen med 6 km/t
Austin pedalbilerne
blev fremstillet i England på en specielt anlagt fabrik
i Bargoed, Syd Wales. Her iværksatte man en rehabilisering
af minearbejdere der havde fået stenlunger, luftvejssygdomme
eller var kommet til skade i arbejdet i kulminerne. Fabrikken
åbnede 5. juli 1949 og blev kaldt Austin Junior Car Factory.
Det var faktisk financieret af staten og blev drevet som en non-profit
virksomhed.
Produktionen startede med Pathfinder og det
var planlagt at man kunne lave 250 pedalbiler om ugen, men desværre
nåede man aldrig op på dette tal. Efter et år
droppede man Pathfinder en og startede i 1950 istedet på
at fremstille Austin J40. Bilerne var lavet af overskudsmaterialer
og afskårne dele fra Austin fabrikken i Longbridge og var
bygget og malet på samme måde som de rigtige Austin
biler blev bygget på. Det var både pladedele, læderrester,
gummi osv.
J40'eren var et veludstyret stykke legetøj
af meget høj kvalitet og var formentlig den bedste pedalbil
på markedet. Den havde rigtige forlygter med lys i og horn
der kunne dytte, aftagelige hjul med Dunlop dæk, næsten
virkeligt instrumentbræt og lædersæder. Man
kunne åbne kølerhjelmen og bagagerumsklappen og pedalbilen
var fuld af fine forchromede dele. Især kofangerne, hjulkapslerne,
kølergrillen, håndtag og kølerhjelmsornamenteringen
med det lille "Flyvende A". Kølerfiguren blev
senere udeladt pga. lovgivningen der mente at folk kunne komme
til skade hvis de faldt over pedalbilen..
Pathfinder Special var baseret på
en Jameison OHV 750 Austin Seven racerbil fra sidst i 30'erne.
J40 Roadster'en var baseret på en 1948 A40 Devon and Dorset.
-
DIMENSIONER
PATHFINDER SPECIAL-------Austin
J40 ROADSTER
Længde: 1.60 m. --------------------Længde: 1.60 m.
Bredde: 68.9 cm. -----------------Bredde: 69 cm.
Højde: 67 cm.--------------------Højde: 56 cm.
Vægt: 34 kg. -------------------Vægt: 43 kg.
J40 'eren kostede 33 pund og Pathfinder
en kostede 25 pund. I starten af 50,erne da pedalbilen kom frem,
skulle en almindelig arbejder spare to til tre ugers fuld løn
op for at købe en Austin J40.
Pedalbilen blev primært afsat på det amerikanske marked,
men der blev også eksporteret en del til Danmark og Canada
Austin pedalbilerne blev brugt til
mange forskellige formål bla. til færdselsundervisning
og de medvirkede i mange undervisningsfilm til brug for færdselslære.
De blev også monteret på
karruseller i mange omrejsende tivoli. Disse havde to rat og ingen
pedaler monteret. Nogle blev også monteret på platforme
med møntindkast.
Sidst, men ikke mindst, var der også
pedalbiler som blev ombygget med benzinmotor, nogle af dem fik
forlænget chassis'et så lidt større børn
med lange ben kunne sidde i bilen.
Fabrikken var på 2.275 m2 og
der var 250 ansatte Produktionen stoppede i September 1971.
Fabrikken blev senere brugt til at
fremstille dele til A-serie motoren bla. det grønne topdæksel
og andre små pressede stålpladedele for Rover Group.
Fabrikken lukkede 30. april 1999 efter
næsten 50 års virksomhed.
SPECIELLE FEATURES:
* Justerbare pedaler
* Kun fremdrevet på højre hjul for at give differentiale-virkning
* To-positions justerbar håndbremse, virkbar på begge
hjul
* Presset stålfælge med Dunlop 12-1/2 " x 2-1/4"
dæk
* Austin-agtigt rat med let styring
* Presset stål chassis med lædersæder
* Look-a-like O.H.V. "motor" komplet med tændrør
og kabler under kølerhjelmen
* Forchromede kofangere for og bag
* Brillant finish
* To 4.5 volt batterier på J40 roadsteren til horn og de
to forlygter
Austin J40
Roadster 1949-1971: 32.098 eksemplarer.
Motor: 0 ccm - 0 HK - Tophastighed
15 km/t
0-100 km/t: ! - 5 km/1rugbrød
Selvbærende Chassis
© Samsø Austin Museum 2007