Austin Maxi 1750
En velholdt Austin Maxi fra maj 1976
Det er et af museets yngre køretøjer,
Austin Maxi 1750.
Austin Maxi 1500 kom i 1969 som efterfølger
til Austin 1800 og Austin Cambridge og den første 1750
model blev introduceret i 1970. Produktionen stoppede i august
1980, hvor den blev efterfulgt af Austin Maxi 2 - som kun blev
produceret et år frem til august 1981
Et luxus-køretøj i starten
af 70'erne med 5 gear og overliggende knastaksel - det var nytænkning
dengang og bilen fik senere hydragas affjedring, så det
var kørekomfort i høj klasse. Maxi'en blev født
med hydrolastic affjedring, men fik hydragas i marts 1978, da
Dunlop stoppede produktionen af hydrolastic units og BL modificerede
Leyland Princess' hydragas units så de passede til Maxi'en
til produktionen sluttede i august 1981
Maxi'en er fra Give-Billund området
og er solgt som direktionsvogn til LEGO med reg. nr. LV 27.000.
Ole Peter Withus Olesen kørte i bilen frem til 25. maj
1985 hvorefter DOMI-forhandleren i Give A. Boesenbæks søn
købte bilen og indregistrerede den i Birthe Boesenbæks
navn. Austin'en blev brugt som "konebil" frem til 3.
marts 1993 hvor den blev afmeldt og stod i 15 år uden at
køre, indtil den kom til Samsø d. 18. august 2008.
Under opbevaringen i en hal, blev den
venstre side af bilen desværre beskadiget af en bus. Bilen
har kun kørt 94.000 km og står i original Tundra
Green lakering
Bilen blev købt Lego i Billund.
De købte bilen kontant for kr.
46.000,-
1. reg. og syn d. 7.5.1976.
- Registreringsnr. LV 27.000.
Jørgen Boesenbæk - solgte
bilen fra ny, købte den senere tilbage
til sin kone og solgte den igen til
museet.
Austin Maxi 1969-1981: 642.350 eksemplarer.
Motor: 1098 ccm - 44 HK - Tophastighed
133 km/t
0-100 km/t: 19.4 sec - 13.2 km/liter
Vægt: 869 kg
Maxi'en kom til Samsø d. 18.
august 2008.
Austin of England
© Samsø Austin Museum 2009