Austin Maxi 1750

En velholdt Austin Maxi fra maj 1976

Det er et af museets yngre køretøjer, Austin Maxi 1750.

Austin Maxi 1500 kom i 1969 som efterfølger til Austin 1800 og Austin Cambridge og den første 1750 model blev introduceret i 1970. Produktionen stoppede i august 1980, hvor den blev efterfulgt af Austin Maxi 2 - som kun blev produceret et år frem til august 1981

Et luxus-køretøj i starten af 70'erne med 5 gear og overliggende knastaksel - det var nytænkning dengang og bilen fik senere hydragas affjedring, så det var kørekomfort i høj klasse. Maxi'en blev født med hydrolastic affjedring, men fik hydragas i marts 1978, da Dunlop stoppede produktionen af hydrolastic units og BL modificerede Leyland Princess' hydragas units så de passede til Maxi'en til produktionen sluttede i august 1981

 

 

Maxi'en er fra Give-Billund området og er solgt som direktionsvogn til LEGO med reg. nr. LV 27.000. Ole Peter Withus Olesen kørte i bilen frem til 25. maj 1985 hvorefter DOMI-forhandleren i Give A. Boesenbæks søn købte bilen og indregistrerede den i Birthe Boesenbæks navn. Austin'en blev brugt som "konebil" frem til 3. marts 1993 hvor den blev afmeldt og stod i 15 år uden at køre, indtil den kom til Samsø d. 18. august 2008.

 

Under opbevaringen i en hal, blev den venstre side af bilen desværre beskadiget af en bus. Bilen har kun kørt 94.000 km og står i original Tundra Green lakering


Bilen blev købt Lego i Billund.

De købte bilen kontant for kr. 46.000,-

1. reg. og syn d. 7.5.1976. - Registreringsnr. LV 27.000.

 

Jørgen Boesenbæk - solgte bilen fra ny, købte den senere tilbage

til sin kone og solgte den igen til museet.


Austin Maxi 1969-1981: 642.350 eksemplarer.

Motor: 1098 ccm - 44 HK - Tophastighed 133 km/t

0-100 km/t: 19.4 sec - 13.2 km/liter

Vægt: 869 kg


Maxi'en kom til Samsø d. 18. august 2008.

 


Austin of England


 

© Samsø Austin Museum 2009