I Buckinghamshire levede Herbert Austin som landmandsøn, men livet på landet var bestemt ikke noget for ham, så han endte med en læreplads i Great Nothern Railway Company. Men imens han gik og ventede på at starte ved jernbanen, kom hans onkel på besøg fra Australien og det endte med at han tog med onkelen til Melbourne i Australien i en alder af kun 17 år.
Herbert Austin havde hele tiden haft en anden drøm om at
blive arkitekt og i Melbourne begyndte han at læse kunst
og arkitektur om aftenen imens han arbejdede om dagen. Herbert
Austin blev dog hurtigt mere ingeniør af interesse og allerede
i en alder af 21 år kom han med et forslag til en bro over
floden Yarra.
Den oplevelse gav naturligvis hår på brystet og tilværelsen
gik godt. Han blev gift med Ellon Dron og blev hurtigt leder på
en mindre maskinfabrik.
I denne virksomhed kom han i kontakt med Frederich Wolseley, der
var emigreret fra Dublin og nu var fårerfarmer.
Frederich Woseley havde opfundet en klippemaskine til fåreklipning
og firmaet hvor Herbert Austin var leder producerede dele til
denne maskine. Denne maskine havde så stor succes at Herbert
Austin blev tilbudt stillingen som leder af fabrikationen og fabrikken
voksede hurtigt at Frederich Woseley besluttede at starte en tilsvarende
fabrikation op i England og Herbert Austin flyttede til England
som leder af den nye fabrik.
Da fabrikken var oppe og køre og succesen var i hus kiggede
Herbert Austin sig om efter nye forretningsmuligheder. Han skabte
en række patenter ligesom man begyndte at fabrikere dele
til cykler og spinderimaskiner.
I 1896 besluttede man at starte produktion af biler og man dannede
en nye virksomhed hvor Herbert Austin blev chef. Allerede året
efter havde man konstrueret et 3-hjulet køretøj
med 3 hk. Den anden vogn som Herbert Austin bragte på banen
var også 3-hjulet med en 1-cylindret vandkølet motor.
Bilen blev nummer 1 i 1898 i en kørsel af en strækning
på 250 miles og bilen indeholdt mange nye patenter som blev
anvendt senere hen i bilproduktionen.
Kort efter skabte Herbert Austin en lille let vogn, hvormed han
vandt et 1.000 miles rally og høstede stor anerkendelse.
I den forbindelse blev han klar over at han havde begået
en stor fejl ved at lade sine talenter komme andre til gode og
allerede i 1905 overtog han bygningerne fra et nedlagt trykkeri
i Longbridge. I December 1905 åbnede Austin Motor Company.
Herbert Austin konstruerede på livet og løs for at
have en bil klar til produktion i forbindelse med biludstillingen
1906 i Chrystal Palace og de første biler blev solgt alene
på baggrund af hans konstruktionstegninger, hvilket siger
en masse om Herbert Austin's ry og evner som forretningsmand.
Bilerne adskilte sig ikke væsentlig fra de andre aktører
på markedet, men Herbert Austin's forretningsmetoder var
mere moderne og han åbnede blandt andet udstillingslokaler
og reparationsfaciliteter i andre byer, end der hvor bilen blev
produceret. Desuden lavede han sit eget bilblad og startede biludlejning.
Han konstruerede dog den lidt specielle bybil med førerplads
over motoren og plads til bagage ved siden af. Den må betegnes
som forløber for den egentlige London taxi.
Som alle andre brugte Herbert Austin også motorsporten til
at teste og gøre opmærksom på sine biler, og
det med stor succes.
Efter 1. verdenskrig hvor fabrikken ligesom alle andre producerede
krigsmateriale begyndte man produktionen af "twenty"
som var udstyret med en 3,6 liter motor, men bilen var fejlkalkuleret
og steg 200 pund i udsalgspris og fabrikken havde pludselig store
økonomiske problemer. I 1921 kunne Herbert Austin dog præsentere
sin nye og noget mindre bil model 12, som havde en motor
på 1.621ccm. Denne bil blev meget populær og forblev
uændret helt frem til 1927, hvor motoren blev øget
til 1,9 liter og herefter forblev i produktion helt frem til 1936.
I form af taxi fortsatte produktionen helt op i fyrrene.
Herbert Austin havde ligeledes indset at der var et stort behov
for en billig bil som flere mennesker havde råd til at anskaffe
sig og hans svar blev succesen Austin Seven, en lille let bil
til 2 voksne og 2 børn. Motoren var en lille og beskeden
747 ccm sideventilet motor. Bilen fodbremse aktiverede kun forbremserne
og håndbremsen aktiverede baghjulsbremserne, hvilket dog
sidst i trediverne sammen med en motorændring blev ændret
så bilen bremsede på alle 4 hjul.
Bilen havde så stor succes at den også blev bygget
andre steder i verdenen som licensproduktion, bl.a. hos BMW som
byggede den i form af Dixi modellen og i Frankrig producerede
Rosengart den som "7", i USA af Amarican Austin Co.
og endelig i Japan af Datsun.
Austin havde enorm succes og byggede ikke kun den lille Austin
Seven, men også større modeller, bl.a. den populære
Austin Ten og man havde hele 50 forskellige modeller i 1934. Bilerne
levede godt op til det engelske marked med konservative konstruktioner
som passede til den traditionsbundet engelske kultur. Først
i 1945 efter krigen kom en topventillet motor fra Austin på
markedet og motoren var så stærk at den blev anvendt
i taxier helt frem til 1967. I 1941 døde Herbert Austin.
Bilen nåede i Herbert Austin's tid at producere 865.339
biler og bil nummer 1 million forlod fabrikken i 1947. Men efter
krigen var behovet for biler jo stort og allerede i 1952 havde
Austin produceret 2 millioner biler. Man stod nu over for nødvendige
forbedringer af såvel sine biler, som fabrikations anlægget,
hvilket førte til sammenlægningen med Morris i 1952
under navnet British Motor Corporation. Koncernen indeholdt nu
Morris, M.G, Riley, Wolseley og Austin's tilknyttet fabrikation
af VandenPlas Princess og i 1953 kom Ausin-Healey ind i koncernen.
I 1963 blev sammenlægningen med Leyland døbt Leyland
Motor Corporation og i 1966 blev Jaguar sammensluttet med BMW
og i 1967 kom Rover til hvilket i 1968 endte med navnet British
Leyland Motor Coporationm hvilket i 1975 blev ændret til
British Leyland.
Mange af mærkerne forsvandt og blev kun brugt som udstyrsvarianter
i koncernen og Jaguar blev igen udskilt som et selvstændigt
selskab på børsen.
Austin og Morris producerede nu samtidigt ens biler, hvilket absolut
ikke var rationelt og man stoppede derfor med at producere Morris.
Samtidigt forsatte man Rover, således at de to mærker
dækkede personvognsdelen. Leyland stod fortsat for produktionen
af lastbiler og i 1987 blev Leyland slået sammen med Hollandske
DAF.
Et af de store guldæg som blev produceret under samlægningen
var Mini'en, som blev konstrueret af den begavede konstruktør
Alic Issigonis, der også var manden bag Morris Minor 2 og
dermed kom fra Morris familien. Han udviklede ligeledes den hydrolastic'ske
affjedring til bl.a Austin/Morris 1800.
Fabrikken havde ligesom andre producenter i England store problemer
med fagforeninger og sløset medarbejdere, hvilket
første British Leyland ud i rimelig stor krise, hvilket
førte til ratikale ændringer i produktions og ledelsemetoderne
og nye modeller blev konstrueret, så som Montego og Metro.
Rover indledte et samarbejde med Honda og Rover blev i starten
af 90'erne solgt til BMW, som igen solgte delen fra omkring årtusindeskiftet
til en konstruktion af tidligere medarbejdere og private investorer.
Mærket Austin startede med Austin Motor Company, og overlevede
sammenlægningen med Morris (Nuffield Organisation) som blev
til British Motor Corporation,
indlæmningen i British Leyland Motor Corporation, overtagelse
af staten som British Leyland, og privatiseringen igen som part
af Austin Rover Group og blev endelig faset ud som et mærke
i 1989.
Indhold
1 Model Liste
1.1 Før 1. verdenskrig
1.2 Efter 1. verdenskrig
1.3 Efter 2. verdenskrig
1.4 BMC Era
1.5 British Leyland
1.6 Austin-Rover
1.7 Kommercielle biler
1.7.1 Taxicabs
1.7.2 Lastbiler and Varebiler
Modellerne er placeret i årtierne. Nogle modeller er produceret
udover årtiernes afslutning. Endvidere er de forskellige
æraer også angivet.
Før 1. verdenskrig
Austin 15/20 1906 1906
Austin 25/30 1906 1907
Austin 18/24 1907 1909
Austin 40 1908 1913
Austin 60 1908 1910
Austin 7 1909 1911
Austin 15 1909 1913
Austin 50 1910 1913
Austin 18/24 1911 1913
Austin 10 & 12/14 1913 1916
Austin 15/20 1913 1914
Austin 30 1914 1916
Efter 1. verdenskrig
Austin 20/4 saloon 1919 1930
Austin 7 saloon, fabric saloon, tourer, sports, coupé
1922 1939
Austin "Heavy" 12 saloon, fabric saloon, tourer, sports
coupé 1922 1935
Austin 20/6 Carlton and Whitehall saloons, Ranelagh limousine
and landaulette (Austin Six) 1927 1939
Austin 16 Burnham saloon, Berkeley saloon, fabric saloon, Clifton
tourer,
Westminster sports saloon 1927 1936
Austin 7 saloon, fabric saloon, tourer, sports, coupé
1922 1939
Austin "Light" 12/6 tourer, fabric , Harley and Ascot
saloons, sports saloon 1931 1937
Austin "Light" 12/4 tourer, Harley, and Ascot saloons
1933 1947
Austin 10/4 tourer, Lichfield , Sherborne and Cambridge saloon,
cabriolet, sports 1932 1947
Austin 7 saloon, fabric saloon, tourer, sports, coupé 1922
1939
Austin 14/6 Goodwood saloon, cabriolet, estate car 1937 1939
Austin 18 Norfolk, Windsor and Iver saloons, limousine 1938 1939
Austin 8 saloon, tourer 1939 1947
Austin 28 limousine 1939 1939
Export
Kimberley
[edit]
Efter 2. verdenskrig
Austin 16HP 4 door Saloon, station wagon 1945 1949
A120 Princess 1946 1956
A40 Devon/Dorset 2 door saloon, 4 door saloon, station wagon,
van, pick-up 1947 1952
A110/A125 Sheerline Sports saloon, limousine 1947 1954
A135 Princess Sports saloon, limousine 1947 1956
A90 Atlantic Convertible 4 set convertible 1948 1950
A70 Hampshire Saloon, station wagon 1948 1950
A90 Atlantic Saloon 2 door saloon 1949 1952
1952 er året
hvor Austin lanceres under BMC
A70 Hereford Saloon, station wagon, convertible 1950 1954
A40 Sports 4 seat convertible (Body by Jensen) 1950 1953
A30 2 door saloon, 4 door saloon, station wagon 1951 1956
A40 Somerset 4 dr saloon 1952 1954
1953-1956 Austin-Healey 100
1954 Nash Metropolitan
A40/A50/A55 Cambridge 4 dr saloon 1954 1958
A90 Westminster 4 dr saloon 1954 1959
A35 2 dr saloon, 4 dr saloon. 1956 1959
A35 Countryman 2 dr estate 1956 1962
Princess IV limousine 1956 1959
A95 Westminster estate 1956 1959
A105 Westminster 4 dr saloon 1956 1959
1958-1970 Austin-Healey Sprite
A105 Westminster Vanden Plas 4 dr saloon 1958 1959
A40 Farina Mk I 2 dr/4 dr saloon 1958 1961
1959-1967 Austin-Healey 3000
A55 Cambridge 4 dr saloon, station wagon 1959 1961
A99 Westminster 4 door saloon 1959 1961
Austin Gypsy 4wd 2dr 1959 1967
Austin Seven (Mini) 2 dr saloon 1959 1969
A40 Farina Mk II 2 dr saloon 1961 1967
A110 Westminster 4 dr saloon 1961 1968
A60 Cambridge 4 dr saloon, station wagon 1961 1969
Austin 1100 2 dr and 4dr saloon, station wagon 1963 1974
Austin 1800 4 dr saloon 1964 1975
Austin 1300 4 dr saloon 1967 1974
3-Litre 4dr saloon 1967 1971
1967 er året hvor Austin lanceres under
British Leyland (BL og BLMC)
1971 Austin Sprite
1972- 1975 Austin 2200
1973-1983 Allegro
1967-1974 Austin 1300
1969-1981 Maxi 1500
1971 Austin Sprite
1975-1984 18-22/Princess/Ambassador
[edit]
1982 er året hvor Austin lanceres under
Austin-Rover
1980-1987 Austin Metro
1983-1987 Austin Maestro
1984-1987 Austin Montego
Grundet dårlig omtale af Austin-navnet med lav kvalitet og rustproblemer, løb den sidste Austin af samlebåndet i 1987 og de tre ovennævnte modeller blev lanceret under MG-mærket.
1987-1990 MG Metro
1987-1994 MG Maestro
1987-1994 MG Montego
1988 privatiseres Rover Group og sælges til British Aerospace.
1994 Rover Group solgt til BMW / 17 års samarbejde med Honda slutter.
I 2000 blev MG Rover Group formet efter udskillelsen fra BMW - i 2000 beholder BMW mini/MINI og opretholder produktionen på fabrikken Cowley.
100 år - Centenary & Goodbye Rover at Longbridge i april 2005. Nanjing Automobile Group overtog fabrikken d. 22. juli 2005.
Commercial Vehicles
Taxicabs
Austin High Lot Taxi, 1930 +
Austin 12/4 Low Loader, 1934 +
FX3/FX3D, 1948 +
Fl1, 1949
FX4, 1959 - the classic Black cab (Hackney carriage)
[edit]
Lorries and Vans
Austin K2
Austin 6cwt (re-badged Morris Minor) 1953-1971
Austin A30 van 1954-1956
Austin A35 van 1956-1968
Austin A55 and A60 van 1958-1972
Austin A40 van and pick-up
Austin Mini van 1960-1982 and pick-up 1961-1982
Austin 1800 pick-up (Australia only) 1968-1971
Austin Metro van 1982-1990
Austin Maestro van 1985-1994
Military
Austin Champ, 1947-56
History
Herbert Austin, later Sir Herbert, the former manager of the Wolseley
Tool and Motor Car Company founded The Austin Motor Company in
1905, at Longbridge, which was then in Worcestershire (Longbridge
became part of Birmingham in 1911 when its boundaries were expanded).
Around the 1920s the company produced the Austin 7, an inexpensive, small and simple car and one of the earliest to be directed at a mass market. At one point it was built under licence by the fledgeling BMW (as the Dixi) and Datsun, as well as Bantam in the U.S., and in France.
A largely independent United States subsidiary operated under the name American Austin Car Company from 1929 to 1934; it was revived under the name "American Bantam" from 1937 to 1941.
In 1952 Austin merged with the Nuffield Organisation (parent
company of Morris) to form the British Motor Corporation (later
British Leyland).
Austin automobile and engine designs were copied by the fledgling
Nissan of Japan. That company produced Austin-derived models into
the early 1960s, including the iconic Mini.
In 1982, the by now greatly shrunk British Leyland company was renamed Austin Rover Group, with Austin acting as the "budget" brand. However, the continuing bad publicity associated with build and rust problems on the Metro, Maestro and Montego models meant that the badge was dropped, and the last Austin-badged car was built in 1987.
The rights to the Austin badge are owned by MG Rover, currently in administration, the heirs to the empire that was once BMC and BL. There are no plans to resurrect it. Austin's historic assembly plant in Longbridge was, until its collapse in April 2005, MG Rover's only remaining plant.
Små Personbiler:
1922-1939 7
1959 Seven (Mini), as BMC
1980-1990 Metro, as Austin Rover
Alm. Personbiler:
1951-1956 A30
1956-1959 A35
1956-1962 A35 Countryman
1958-1961 A40 Farina Mk I
1961-1967 A40 Farina Mk II
1963-1974 1100
1967-1974 1300
1973-1983 Allegro
Mellemstore Personbiler:
1947-1952 A40 Devon/Dorset
1952-1954 A40 Somerset
1954-1958 A40/A50/A55 Cambridge
1959-1961 A55 Cambridge
1961-1969 A60 Cambridge
1964-1975 1800/2200
1969-1981 Maxi 1500
1983-1994 Maestro
Store Personbiler:
1906-1907 Austin 25/30
1923-1930s Berkeley
1948-1950 A70 Hampshire
1950-1954 A70 Hereford
1954-1959 A90/A95/A105 Westminster
1956-1959 A95 Westminster Station wagon.
1956-1959 A105 Westminster
1958-1959 A105 Westminster Vanden Plas
1959-1961 A99 Westminster
1961-1968 A110 Westminster
1967-1971 3-Litre
1975-1984 18-22/Princess/Ambassador
1984-1994 Montego
Limousiner:
1947-1954 A110/A125 Sheerline
1946-1956 A120 Princess
1947-1956 A135 Princess
1956-1959 Princess IV
Sportsvogne:
1948-1950 A90 Atlantic Convertible
1949-1952 A90 Atlantic Saloon
1950-1953 A40 Sports
1953-1956 Austin-Healey 100
1958-1970 Austin-Healey Sprite
1959-1967 Austin-Healey 3000
1971 Austin Sprite
1937-1947 Austin 8HP
1939-1947 Austin 10HP
1937-1947 Austin 12HP
1945-1949 Austin 16HP
army vehicles
WW2 Austin Ten Utility Truck
WW2 Austin K2
WW2 Austin K2Y
Ascot
FX4 - London Taxi
Kimberley